Uniek theater op unieke locaties

Over het IJ Festival 2008 – 16de editie

door Koen van Hees, Diana van der Sluis en Arnoud van Soest
8 juli 2008

Gelukkig trekt het Over het IJ Festival zich weinig aan van de opmerkingen van de hoofdstedelijke Kunstraad en blijft het zijn nek uitsteken voor bijzondere voorstellingen op hun unieke locatie: de NDSM-Werf. Zo programmeert het volop jonge makers die hun eigen weg nog mogen zoeken. Net als vorig jaar mogen zij hun kunsten vertonen in zeecontainers. Dit alles onder de noemer: De geregelde vrijheid. Zonder durf geen vooruitgang - zo wil het festival maar zeggen.

Neem daarom de proef op de som en laat je naar de NDSM-Werf brengen met het speciale pontje. Vond je het Oerol Festival te ver? Over het IJ biedt je de herkansing! 8WEEKLY is gek op varen, neemt wederom de boot en doet op deze plek verslag.

Een Amsterdams jubileumfeest

De Dansgigant - Parels voor de zwijnen

Danssportcentrum Ger van Zandwijk, Amsterdam • 5 juli 2008

Per bus wordt het publiek van de voorstelling De Dansgigant naar Danssportcentrum Ger van Zandwijk gebracht, een dansschool in Amsterdam-Noord. Ze zijn namelijk uitgenodigd voor het veertigjarige bestaan van Dansschool Louters. In gezellige nisjes, versierd met ballonnen, dienen de gasten plaats te nemen en kan het grote wachten op de familie Louters beginnen.

'Hebben we er allemaal zin in?' Uitbundig reageert het publiek op de in glitter gestoken zanger van het feestbandje. Om het wachten op de feestvarkens te veraangenamen slingeren ze de ene na de andere meezinger de zaal in. Het publiek is gretig. Met 'de handjes in de lucht' zingt het luidkeels mee met Eviva España en Dans je de hele nacht met mij. En dan is het eindelijk zo ver. Echtpaar Fien en Conrad komt de zaal binnen. Fien, met getoupeerde blonde krullen en gestoken in een tijgerprint, begroet iedereen enthousiast en als alle wangen zijn gekust, kan het feest beginnen.

Geheime dromen
De dansschool van de familie Louters is veertig jaar geleden opgezet door Ben Louters. Inmiddels zijn Bens dochter, zijn zwager en hun tweeling de drijvende kracht achter de uitgaansgelegenheid. En ook de zus van Fien springt af en toe bij. In zijn welkomstwoord bedankt Ben zijn familie en belooft hij zijn gasten een feestelijke avond. Dat wordt het maar deels, want gaande de avond blijkt dat deze ras-Amsterdammers een hoop geheimen met zich meedragen.

Net echt
De Dansgigant is een typische Over het IJ-voorstelling. Er wordt gebruik gemaakt van de locatie en dat is al een feest op zich. Er kunnen drankjes besteld worden bij de bar en de zaal is feestelijk aangekleed. Deze voorstelling is een productie van Parels voor de Zwijnen, een gezelschap dat in 2001 is opgericht door Saskia Huybrechtse die in De Dansgigant de rol van de pronte blonde Fien vertolkt. Dat doet ze natuurlijk en uiterst grappig. Ook heel goed in hun rol zijn de tweeling Casper en Patrick van Scheltinga. Zij zijn als amateurs bij de toneelgroep gekomen, maar zijn erg komisch als stijldansende pubers. Ook fijn is het optreden van Frits Lambrechts die opa Ben speelt. Hij zingt een aardig moppie en zit lekker op zijn Amsterdamse praatstoel.

Wat de voorstelling helemaal afmaakt, zijn de professionele stijldansers die tijdens de nummers meedansen. Al met al een perfect uitgevoerd concept waarbij je je heel even echt op een Amsterdams jubileumfeest waant. (Diana van der Sluis)